Nära skjuter ingen hare, som man säger…

När jag beställde från E.L.F blev jag positivt överraskad att läppennorna och kajalpennorna faktiskt var naturliga. Utöver det beställde jag även deras mineralfoundation.

När jag beställde fanns ingen fullständig ingredienslista på hemsidan utan de hade bara skrivit lite kort om deras mineralfoundations fantastiska egenskaper, ungefär.
NU finns den fullständiga ingredieslistan uppe däremot.. Hm.. :(

Detta är Fair, en mycket ljus nyans med neutrala undertoner. Påminner om bareMinerals originalfoundation i nyansen fairly light. (Se swatch här)

Detta är inte vad jag skulle klassa som ”Naturligt”..

Anledningen till att jag publicerar detta inlägget är för att det säkert finns någon som gärna vill handla naturligt smink till ett billigt pris. Och det är superbilligt – men man får vad man betalar för i det här fallet.

Bismuth – Förvisso naturlig, men irriterar de flestas hud. Används i regel som utfyllnad pga dess tyngd.  Här har jag skrivit mer om den ingrediensen.
Bismuth är okej ibland, har jag märkt. Vissa märken vars smink innehåller Bismuth reagerar jag inte alls på (exempelvis UNE) medan med andra (exempelvis den här och bareMinerals originalfoundation) börjar mitt fejs klia direkt..

Boron Nitride – Kemisk ingrediens som används för att dölja fina linjer och ser till att pudret fäster på huden. Även den här ingrediensen irriterar mångas hud.

Här kan du läsa mer om dem båda.

Många konventionella märken vill gärna rida på den gröna vågen, och många gör det all in med enbart fina ingredienser. Sen finns det andra som gör det ”half ass”, som man säger.
E.L.Fs kajaler och läppennor är som sagt helt naturliga men mycket annat ur deras Mineralserie är det inte. (Exempelvis läppstiften m.m)
Denna mineralfoundation innehåller ganska tveksamma ingredienser tycker jag, som sagt.

Resultatet blir ganska pudrigt, ojämnt och inte särskilt täckande. Hållbarheten är däremot helt ok, men vad gör det när resultatet är hiskeligt..

Är du på jakt efter billigt och rent mineralsmink rekommenderar jag exempelvis Benecos istället. :)

_____________________

Ingredienser: Se bild ovan

Pris: 56 kr utan rabatt

Finns hos: E.L.Fs hemsida

Betyg: 1/5

Köpa igen? No way :P

10 reaktioner på ”Nära skjuter ingen hare, som man säger…

    • Ja, det hade ju varit toppen om den var bra med tanke på priset!

      Märkligt att så många använder den. Det är ju en ganska onödig ingrediens.

  1. Ja verkligen :-o

    Bara för att jag skrev om Tikei var jag tvungen att gå i och kolla deras sida. Där skriver de om sin foundation att den inte består av några kemiska tillsatser utan bara av 100% naturliga mineraler. Boron Nitrid ingår som en ingrediens i deras foundationen och därför antog jag det var ett naturligt ämne. Hmm jag gillar verkligen Tikei men den marknadsföringen var inte heeelt ok om man ska vara petig. Och det är man ju ;-)

    Tack Sofie för att du uppmärksammade mig på att ämnet inte är naturligt. Jag vet inte så mycket om ämnet Boron Nitrid men den största faran verkar väl vara att man kanske får kli efter ett tag. Jag kommer nog testa Tikei ändå trots ämnet. Allt är en avvägning -pris, kvalitet och resultat :-)

    • Precis som med Bismuth verkar det vara olika ”kvalité” på ämnet och man reagerar ibland, och ibland inte.
      Reagerar man inte negativt på formulan så tycker jag inte det är någon fara.
      Nu är ju Boron Nitride inte så bra för mig, eftersom det täpper till hudens luftvägar och jag har aknebenägen hy.. Men jag har aldrig reagerat på TiKeis foundation. :)

      Har sett på TiKeis sida att de skriver den del om att all slags E-vitamin skulle vara en orsak till att vissa får sk kosmetisk akne och det stämmer när det gäller syntetisk e-vitamin. Så jag tar det de skriver med en nypa salt..

  2. Hej! Åh nu fick jag min förklaring varför jag fick acne av TiKei! Jag bytte från id till tikei för två månader sen. Älskade verkligen resultatet men fick fler och fler plitor vilket jag trodde berodde på nåt jag ätit. Ska gifta mig snart och fick lite panik då acnen bara blev värre vilket gjorde att jag tog på mer smink för att täcka detta. Så en ond cirkel alltså..

    Var hos hudterapeut och beställde ansiktsbehandling men googlade lite häromdan och hittade en person på google som också fått acne av Tikei. Då måste ju Boron Nitride vara anledningen! Nu har jag Idun.. Hmm – hoppas denna inte innehåller detta.. Det måste kollas upp!

    Tack!

  3. Pingback: Årets värsta 2012 « EKOsmetika

Kommentera

